2014. augusztus 1., péntek

R.I.P. Daniel Keyes

Daniel Keyes : Jóslatok az őrültek házából

2014
Alexandra Kiadó
Fordító: Varga-Sabján Dóra
368 oldal
pszichológiai krimi



Talán túlzok, de szerintem nincs olyan könyvszerető ember, aki a Virágot Algernonnak elolvasása után ne szeretne bele Daniel Keyes stílusába, és ne gondolná azt, hogy ez az író zseni.
Én is rajongtam Keyes-ért 13 éves korom óta, valahogy mégsem jutottam el odáig, hogy elolvassam a többi könyvét, pedig egy-kettő már régóta vár rá a polcomon.
2014. június 15-én hunyt el Daniel Keyes. És az Alexandra Kiadó pont most adta ki legfrissebb, és ha jól tudom, utolsó regényét, úgyhogy én ezzel a blogbejegyzéssel szeretném leróni tiszteletemet az író előtt.

Fülszöveg:
Raven Slade gyakran megfordul apja elmegyógyintézetében – a borderline személyiségzavarral küzdő lány épp lábadozik legutóbbi öngyilkossági kísérlete után, és keresi a visszautat a valóságba. 
Raven folyamatosan küzd érzelmeinek törékenységével és a világ mozaikokra hulló követhetetlenségével, a véletlennek köszönhetően azonban egy olyan titok terhét is cipelnie kell, amely rossz fülekbe jutva katasztrofálisabb következményekkel járna, mint az ikertornyok elleni támadás. 
A görög N17 terrorcsoport, az Iráni Népi Mudzsahedek és az FBI versenyt fut egymással, hogy megkaparintsák a lány tudatalattijában rekedt terrorakciótervet. 
Amíg mindenki a rejtélybe kódolt üzenet megfejtésén dolgozik, Raven az iszlám hit és a görög mítoszok világába téved, és saját fojtogató emlékei sötétjében tapogatózik. Vajon sikerül-e megtalálni a kulcsot, amely felszínre hozhatná az eltemetett információt, mielőtt túl késő lenne?

A Virágot Algernonnak szerzője csaknem harminc évvel első regényének megírása után ebben az izgalmas pszichológiai thrillerben is az elme titkait kutatja.

Nekem már a cím is izgalmasnak tűnt, de miután elolvastam a bevezetőt az N17-ről és a MEK-ről (Iráni Népi Mudzsahedek), és kiderült, hogy egy olyan fikciós krimit fogok olvasni, ami létező terrorszervezetekről szól, nem akartam lerakni többet a könyvet. Ráadásul a fejezetek nagyon rövidek, és az teszi még inkább olvasmányossá, hogy úgy ugrálunk térben és a szereplők között, hogy mindig képben tudunk maradni, nem zavarodunk össze amiatt, hogy elfelejtjük, ki kicsoda.
Nagyon szép és igényes a kiadás is, és a fordítás is nagyon jól sikerült. Én sokat rágtam a körmöm, amíg olvastam, mert iszonyat izgalmas könyv. Bár a főszereplő, Raven, néha idegesítően viselkedik, de az összes bolondságát el lehet nézni valakinek, akinek a személyiségzavara mögött rossz emlékek húzódnak meg a múltjából. A beszélő név használata nagyon ötletes volt: a könyvben megjelenő hollók, mint a halál hírnökei... tetszett ez az elgondolás, és ahogy megjelent a könyv különböző szakaszaiban.

Tökéletes a regény szerkezete, és a ritmus, ahogyan adagolja az információkat az elbeszélő. Kis késleltetéssel, de még pont időben tudunk meg minden kiegészítő sztorit, ami által a főbb karaktereket más színben láthatjuk.
Engem eddig annyira nem érdekeltek a terror mozgalmak, strucc hozzáállással úgy gondoltam, jobb nem tudni róluk, de a Jóslatok az őrültek házából elolvasása után hosszas keresgélésbe kezdtem, utána olvastam, hogy vajon mi lehet igaz a könyvből és mi nem, és persze a könyv fikció; mégis: ezek a csoportok tényleg működnek, és ha kicsit is olyanok, mint a  könyvben, akkor én félek. 
Nők, akik elválnak férjüktől és eldobják maguktól gyereküket, csak hogy tagjai lehessenek egy terrorista csoportnak, ahol az az elfogadott, hogy a hitehagyottakat megerőszakolják a férfiak és megkövezik majd élve eltemetik? Hogy ilyen létezik a 21. században? Felkavaró. 
Viszont arról fogalmam nincs, mit gondoljak most Amerikáról, de hogy a külpolitikájukról jót nem tudok gondolni, az is biztos.


Visszatérve a könyvre: nem tudok benne semmit sem kritizálni, egy rossz szavam nincs rá. Imádtam. És nagyon örülök, hogy végre olvastam idén egy olyan könyvet, ami katarzis élményt okozott. Ilyen könyveket még! És akkor most előrébb hozom a listámon az Ötödik Sallyt.

Kiknek ajánlom?

  • Akiket érdekel a pszichológia, és a súlyos pszichiátriai esetek
  • Nemzetközi tanulmányok hallgatóknak, és mindenkinek, aki érdeklődik a világ aktuálpolitikája iránt 
  • Akit érdekel a görög mitológia és a rejtélyek
  • és MINDENKINEK!

2 megjegyzés:

  1. Ne már! Meghalt? :-( Nyugodjon békében. az Ötödik Sally tényleg nagyon jó, azt ajánlom, a Virágot Algernonnakot viszont még nem olvastam, de úgyis akartam venni valami új könyvet, akkor most beújítok két Keyest. :-)

    VálaszTörlés
  2. Igen, sajnos. :(
    Ó, hát nem is hallottam még olyanról, aki nem az Algernonnal kezdte. :)
    Sürgősen pótold be, szerintem picit alapkönyv. De azért ne várj tőle sokat, nehogy a végén csalódj. :)

    VálaszTörlés